15 juli: eerste dag

15 juli 2013 - Hanoi, Vietnam

Wat een belevenis is Vietnam. Ik dacht dat wij al heel wat gezien hebben maar dit lijkt in niets op waar we eerder geweest zijn. De eerste dag was zwaar. Na een lange vlucht van meer dan 15 uur, met een overstap in Parijs, landden we vanochtend 06.45 uur in Hanoi. Vijf uur later dan bij ons. De dag was hier net begonnen, ons lichaam snakte naar slaap. Kennis gemaakt met de overige leden van de groep. Eerste indruk is prima. Het is bewolkt maar zweterig klam. Ik heb vreselijke hoofdpijn maar moet op pad. Na een klein uurtje komen we aan bij ons hotel. Het ligt midden in de stad, temidden van winkeltjes, restaurantjes enz. Het is een wirwar van scooters en auto's. De weg oversteken is een hele opgave. Iedereen doet maar wat en je bent blij als je de overkant hebt bereikt. Een herrie op straat! Iedereen toetert er op los. Hele families verplaatsen zich op de scooters en je ziet er voorbij komen met een halve huisraad erop. Iedereen zit buiten en probeert wat te verkopen. Tussen de plassende blote kindertjes, de poepende honden en de etende mensen op de stoepen, proberen we ons een weg te banen door de drukke binnenstad. De kinderen genieten. Stijn waant zich in een film, Sabien is vooral geraakt door de 'gezelligheid' van hele families op de stoep. Het is ook een apart gezicht. Met z'n allen drinken we wat aan het meer en maken ondertussen kennis met elkaar. Daarna gaan we richting ons hotel waar de kamers inmiddels gereed zijn. We zitten op de 5e verdieping. Het is een klein hotel maar de kamers vallen niet tegen. Ik ga even liggen want mijn hoofdpijn is enorm. Na een korte pauze, een paar paracetamols, besluiten we als groep het centrum in te gaan. Onze reisleider regelt voor iedereen een fietstaxi. Een goede keuze want we zijn allemaal kapot! Niet een kind moppert .... We zien heel veel van de oude binnenstad. Je kijkt je ogen uit. Uiteraard is het hilarisch wij allemaal in zo'n ding. Zeker bij het oversteken van een van de grote kruispunten. Iedere keer denk je geraakt te worden maar het gaat steeds net goed! We besluiten in de buurt een hapje te gaan eten in een lokaal restaurant. De kinderen worden apart gezet en eten in een soort 'kuil'. Wij eten elders in het restaurant. De Vietnamese keuken is zalig. We eten van alles en voor ong 7 euro p.p. incl. drank zijn we klaar. Het is nu half 9 's avonds. We zijn toe aan een bed!!!! Morgen om 6.00 uur weer op want we gaan vroeg op pad. De eerste indruk van dit land is prima. Dat belooft veel goeds voor de komende tijd! Valerie

1. Iedje:
    15 juli 2013
    Wat een leuk verhaal over de eerste ervaringen in Hanoi. Complimenten voor alle vier, dat jullie nog zo konden genieten na die zware lange reis. Ik kan me helemaal voorstellen hoe Stijn daar rondbanjert. En dat Sabien getroffen is door het familieleven van de mensen, kan ik me wel voorstellen. Jongens, geweldig dat jullie besloten dit te doen! Kus van mij.