16 juli: Ho Chi Min en de boottocht

16 juli 2013 - Ha Noi, Vietnam

Vanochtend vroeg opgestaan, ontbijten en om 7.30 uur klaar staan in de lobby van het hotel. Op naar het mausoleum van Ho Chi Min. Helaas begon de dag met lichte regen, maar de rij om binnen te komen was gelukkig niet al te lang. Daarna met de gids een rondleiding door de woning van Ho Chi Min. Hopa, weer in de bus voor een twee uur durende rit naar Ninh Binh. Een prachtige omgeving waar we op de fiets een route gereden hebben door de rijstvelden en andere plaatselijke wegen. Helemaal super!!!!. Na de rit een echte Vietnamese lunch, heerlijke streekgerechten. Daarna de roeiboot in twee aan twee om een stuk de rivier op te varen en door grotten. de roeier roeide met z'n benen en de omgeving was betoverend mooi. Daarna de bus in en weer terug in Hanoi om 18.45 uur. Een superdag en ierdereen die mee was had genoten. Morgen naar Halong Bay  varen door de baai en overnachten op de boot. Overmorgen van de boot de nachttrein in, dus nu een dag of drie geen blogs en waarschijnlijk geen internet.

Sjak

Weer een niet te missen dag. Deze stond niet op het programma. Vandaag was een vrije dag in Hanoi. Maar het prachtige stuk natuurgebied ten zuid-westen van Hanoi is eigenlijk ook een must. Samen met een deel van de groep een bus geregeld en op pad. Onze geweldige gids had het zo weer gefixed. Ik was aanvankelijk niet zo in voor dit extra avontuur want een dagje stad verkennen leek me wel zo rustig. Maar de rest van de Van Diessens was 'voor' en meeste stemmen gelden. Wat hebben we weer veel gezien vandaag: het gebalsemde lichaam van Ho Chi Min. En echt van heeeel dichtbij. Enorm indrukwekkend. De Vietnamezen vereren deze man en bezoeken hem op z'n mooist gekleed. Na het bezoeken van de oude woningen van deze oude leider, het presidentiele huis en andere prachtige bouwwerken, weer op pad naar Ninh Binh. We maken een fietstocht dwars door de rijstvelden. De drassige zandpaden maken het soms moeilijk om niet in de natte velden te belanden. Na de lunch stappen we in kleine bootjes voor een prachtige tocht over de rivier bij Tam Coc. Het doet me denken aan de tocht over de rivier in Mexico. We zien heel veel mooie vogels en prachtige Lotusbloemen op het water. Adembenemend mooi!! De rest gaat bij terugkomst naar een waterpoppenshow. Wij houden het voor gezien. Duiken de donkere stad in, eten wat in een plaatselijk restaurantje en pakken de rugzakken in voor de bootreis en de lange treinreis die eraan komt. Pfff. Vermoeiend, maar zo interessant.

Valerie

1. Iedje:
    16 juli 2013
    Wat een leuke dag hebben jullie gehad en nog zelf met anderen georganiseerd ook! Op het fietsje langs en door de rijstvelden is inderdaad een van de mooiste dingen om te doen. Om 18.00 in de namiddag pak ik altijd mijn laptop in de hoop weer een reisverslag te kunnen lezen. Ik zal dat missen de komende dagen. Ik wens jullie dan ook heel veel kijk- en reisplezier. Kus, mama/Iedje/oma Iedje
  2. Trudy:
    17 juli 2013
    Hey jongens!
    Wat spannend en indrukwekkend allemaal! En dat vind ik al vanuit mijn luie stoel in mijn Hollandse tuin.....
    Ik wacht met spanning af wanneer jullie de hond van verorberen! ( Of is dat al lang gebeurd zonder dat jullie het wisten. ..)
    Have fun!
    X