17 en 18 juli: Halong Bay

19 juli 2013 - Halong Bay, Vietnam

Vroeg vertrokken uit het hotel in Hanoi op weg naar Halong Bay. Om 8.15 uur in de bus voor een 4 uur durende reis. Onderweg maken we een koffiestop bij een groot complex waar de door de oorlog gehandicapte kinderen naaiwerkjes maken. Doordat de VS met gif strooide om de bomen kaal te krijgen (waardoor de Vietcong zich niet meer kon verstoppen) is hun DNA beschadigd. Gevolg: veel gehandicapte kinderen. Deze rotzooi blijft generaties lang in de genen zitten.  12.15 uur inchecken op ons schip in Halong Stad. We hebben twee boten, omdat we anders te weinig slaapplaatsen hebben. De ene boot vaart direct naar de overnachtingsplek en de andere gaat met ons op stap. Nadat alle vergunningen geregeld zijn (burocratie is hier aan de orde van de dag) varen we pas om 14.45 uur richting het natuurgebied. In de tussentijd hebben we van een heerlijke lunch aan bord genoten. Weer traditioneel Vietnamese schotels. We smullen ervan. Om 16.15 kwamen we aan bii een uitkijkpunt en een strandje. De kinderen hebben hier heerlijk gezwommen tot een uur of 6, daarna werden we met een kleine boot opgehaald om naar de overnachtingsplek te gaan. Midden in een baai lagen de twee schepen naast elkaar. De reisleider had intussen geregeld dat wie zin had morgenvroeg mocht kayaken naar een kleine baai. De avond gezellig met z'n allen zitten eten en de kids hebben gekaraokt op het schip.

18 juli

In de ochtend van donderdag 18 juli om 6.30 uur zaten we in de stromende regen in de kayak op weg naar de andere baai. Een groot deel van de groep was vroeg opgestaan om het niet te missen. Nog voor het ontbijt waren we op pad. Ondanks het slechte weer toch een zeer leuke en speciale ervaring. Weliswaar drijfnat door de hevige regenbui waar we in belandden. Het regent hier erg veel. Maar het is dan ook regentijd. Bij  terugkomst snel douchen, ontbijten en op weg naar een prachtige grot. De natuur heeft hier prachtig werk afgeleverd. Op de boot terug zijn we weer gaan varen richting de haven omdat we anders niet op tijd voor de nachttrein naar Dalang zijn. Gelukkig halen we het net allemaal en om 12.30 zitten we weer in de bus om naar Hanoi te gaan voor de nachttrein. Allemaal kapot. Want het is was weer een hele korte nacht.

Sjak

1. Iedje:
    19 juli 2013
    Lang leve de Wifi, er is weer contact! Wat een ontzettend drukke reis op zich en jullie maken het zelf nog veel voller door nog allerlei andere dingen te doen die buiten het reisschema liggen. Complimenten. En wat een geluk dat de groep zo goed klikt. Dit is voor jullie alle vier een zegen. Ja dat gif tijdens de oorlog daar, heeft veel aangericht. Niet verkeerd dat de mensen dat met eigen ogen nog eens kunnen zien. Misschien dat de wereld dan verstandiger wordt (maar dat betwijfel ik als je bv naar het Midden Osten kijkt). Bij deze reis in de regentijd kan je inderdaad regelmatig doorweekt raken, maar wie geeft er om? Jullie zeker niet. Lekker doorgaan. Dikke kus voor jullie van mama/Iedje/ trotse oma Iedje