22 juli: dagje Nha Trang

22 juli 2013 - Nha Trang, Vietnam

Vandaag een dag om naar eigen inzicht in te vullen. We zitten in Nha Trang, de grootste badplaats van Vietnam. Langs de km's lange kustlijn bevinden zich talloze hotels en seafood restaurants. Ons hotel ligt op loopafstand van het strand. We starten de dag met een bezoekje aan het strand. We hebben weer pech. Het is bewolkt maar nemen de gok. Zou het weer nog omslaan vandaag? Op het strand zien we iemand met een jetski. Een familie uit onze groep heeft er een gehuurd voor een half uur. Stijn en Sabien willen het heel graag ook proberen en knallen de zee op. Ik houd mijn hart vast. Gelukkig is het absoluut niet druk. Slechts een verdwaalde toerist zien we op zee of op het strand. Ze genieten met volle teugen. Hier mogen ze de volle zee op. Iets wat in Nederland ondenkbaar zou zijn. Maar hier kan alles lijkt het vaak. Als we onze handdoeken neer hebben gelegd op de vreselijk luxe bedden, komt de regen met bakken uit de lucht vallen. We hebben geen keus en rennen terug naar het hotel.

Als we weer omgekleed en gedouchet zijn, lopen we de stad in. Op zoek naar een fotograaf want we moeten nog pasfoto's voor ons visum voor Cambodja hebben. Deze hebben we nog niet (verkeerd voorgelicht door het bemiddelingsburo in Nl) maar volgens onze Rieks geen probleem. Een kwestie van met flappen zwaaien bij de douane en alles wordt geregeld. Corruptie heeft ook zijn voordelen.

Sabien voelt zich niet zo lekker en wil het eind van de middag terug. Stijn blijft ook 'thuis' en ik neem met Sjak een taxi naar de rand van de stad. Daar bevindt zich de

Tray Truyheuvel. Op deze heuvel staat de meest vereerde pagode van de streek. Het is nu gewijd aan de vele boeddhistische monniken die de dood vonden tijdens het bewind van president Ngo Dinh Diem (1955-1963). De pagode wordt door monniken bewoond. We zien ze lopen, vrouwen en mannen, in grijze gewaden en helemaal kaalgeschoren. Boven op de berg staat een gigantische boeddha. Het is wederom klimmen geblazen maar gelukkig is de temp om te hebben. We horen verhalen van 30 gr in Nl. Geef mij dan maar de tropenhitte!

We eten 's avonds aan het strand. De ober kan geen woord Engels en met handen en voeten bestellen we maar wat. Het is weer lachen geblazen. Morgen staat er een leuke dag op het progr. We gaan met de boot naar een van de kleine eilandjes in de buurt waar gesnorkeld kan worden. Later in de week gaan we naar de Mekong Delta. Dat staat niet op het originele progr maar dat moeten we gewoon zien. Onze reisleider heeft er voor gezorgd dat we daar met gids naar toe kunnen gaan. Betekent weer heel vroeg op en een lange volle dag extra. We laten er graag wat vrije tijd voor schieten.

De Mekong delta ligt in het zuidwesten van Vietnam waar de rivier Mekong met een net van zijtakken (door kanalen met elkaar verbonden) in de Zuid-Chinese zee uitmondt. De delta is bereikbaar met bootjes. In het moerasachtige gebied wonen de traditionele boeren. Verder leven er veel wilde dieren waaronder tal van giftige slangen die vaak meterslang zijn. Oh, wat verheug ik me op een ontmoeting met een van mijn fijne vrienden ...... Maar eerst morgen op de boot en snorkelen, vervolgens de nachttrein in met een verwachte aankomsttijd van 4.30 uur in de ochtend. Oh jee, weer een kort nachtje. Maar dan kunnen we wel als eerste gekken de tunnels in. Wat een vakantie!

1. Iedje:
    22 juli 2013
    Ik had jullie toch gezegd dat jullie vrije dag een actieve dag zou worden? Snorkelen, jetski enz. geweldig toch? Jammer, dat het weer niet altijd meewerkt. Het is tenslotte regentijd daar, maar de temperatuur blijft goed. Hier is de temperatuur al 2 dagen 34 graden en ervoor 32/33. Wel klam hoor sinds vandaag. Geniet morgen van de tunnels, beetje erg luguber allemaal, maar wel interessant. Daarna jullie tweede nachttrein. Hopelijk weer een softsleeper. Is Sabien weer ok? Voor alle vier een dikke kus en goede reis. mama/iedje/oma iedje.
  2. Marco:
    23 juli 2013
    Tunnels. Dus nu wordt de vakantie interessant. Jullie hebben dat geneuzel hiervoor niet voor niets doorstaan!
  3. Marlon:
    23 juli 2013
    Leuk om jullie avonturen via dit weblog bij te kunnen houden. Druk programma, maar zo te lezen ook erg de moeite waard!
    Ik heb gehoord dat de tunnels erg indrukwekkend zijn maar niet aan te raden voor iemand met claustrofobie...Zou ik dus nooit kunnen bezoeken ;-)
    Veel plezier nog allemaal!