27 juli: bezoek aan Angkor Wat

27 juli 2013 - Siem Reab, Cambodja

Om 7.00 u staan we op. Na een uitgebreid ontbijt gaan we met 2 kleine busjes naar Angkor Wat. Het is maar een kwartiertje rijden van ons hotel. Gisterenmiddag hebben we een aantal tempels bezocht die buiten het gebied van Angkor Wat vallen. Vandaag blijven we binnen de grenzen van wat 'Angkor Wat' heet. Het totale gebied beslaat 20 x 20 km. Hier binnen zijn verschillende soorten tempels waarvan de tempel met de naam Angkor Wat de grootste en meest bekende is. Het is het grootste religieuze bouwwerk van de wereld en is 900 jaar oud. We bevinden ons in jungle-gebied. Om het begaanbaar te maken zijn er bomen gekapt en er lopen 'wegen' door het gebied. De verschillende tempels zijn goed bereikbaar. Wij gebruiken onze busjes om ons te verplaatsen, anderen doen dat bijv met taxi scootertjes.

Het is al snel loeiheet buiten. De temp is hier veel hoger dan in Vietnam. Voor een van de eerste keren deze vakantie voelen we de volle zon op ons lijf. Dat is afzien geblazen hier. Het zweet loopt van onze lijven. We hebben de hele dag maar omdat er zoveel tempels zijn, ben je verplicht om keuzes temaken. Wij bezoeken: Angkor Thom, Ta Prohm en uiteraard de Angkor Wat tempel. Het is erg indrukwekkend allemaal. Je vraagt je af hoe dit alles bijna 1.000 jaar geleden tot stand is gekomen. De zandstenen  tempels zijn nog in redelijke staat. Ik stel me zo voor dat ze een eeuw geleden nog helemaal verstopt lagen tussen de bomen. Het doet me wel denken aan Tikal in Guatemala al is het daar nog veel puurder. Het terrein is hier overal begaanbaar gemaakt. Dat was daar toen wel anders! Er wordt hard gewerkt aan de restauratie van de slechtste stukken. Dat het dringend nodig is blijkt wel als we de 2e tempel bezoeken. Deze wordt ook wel de jungle tempel genoemd. Enorme bomen overwoekeren het complete bouwwerk. Wortels met een doorsnee van wel een meter vreten de tempel als het ware op. Het is prachtig om te zien hoe de natuur hier zijn gang kan gaan. Op de lange termijn zouden deze bomen de bouwwerken helemaal kunnen vernietigen. Plotseling verdwijnt de zon achter de wolken en vanuit het niks komt er een tropische regenbui naar beneden vallen. De poncho's van het Kruidvat en de uitklapbare paraplu's worden uit de tassen gehaald. Er is echter geen houden meer aan. We regenen helemaal nat maar het kan ons niet deren. Onze Cambodjaanse gids houdt de moed erin en we ploeteren voort. Wist je trouwens dat de film Tomb Raider met Angelina Jolie hier is opgenomen?

De laatste tempel die we bezoeken is de Angkor Wat tempel zelf. Wat een prachtig ding. We zijn inmiddels doodmoe van al het klimmen. De Hindoestaanse tempels hebben nl allemaal verdiepingen! Bij het zien van deze tempel krijgen we weer energie en we klauteren omhoog via hele stijle trapjes. Het uitzicht over de jungle is adembenemend. We nemen snel nog wat foto's en moeten aan de terugtocht beginnen. Overal weer bedelende kindertjes. Niet vervelend maar ze proberen je van alles te verkopen. De mensen hier zijn echt heel arm. Het is te zien aan de kleding, de blote voetjes, de onverzorgde haartjes en de primitieve huizen die we zien. Sem, onze lokale gids, vertelt ons dat het verschil tussen arm en rijk in Cambodja erg groot is. Ong 80% van de bevolking leeft van de rijstbouw. De boeren hebben het niet breed. En rijstboeren heb je hier genoeg. Overal waar we rijden zien we de mensen ploegen op de velden. Daarbij geholpen door veel te magere beesten. Het is iets waar ik altijd even 'doorheen' moet in een land als dit. Maar de natuur is hier zo mooi. Ik heb nog nergens op de wereld zoveel verschillende kleuren groen gezien. En ook hier zijn de mensen weer zo beleefd en lief!

Het is al weer bijna donker als we bij ons hotel aankomen. De kids springen nog even het zwembad in. Wij halen de was op bij een lokale laundry. Voor US 4 is een enorme berg was gedaan. Wow, dat zou in Nl ook zo moeten kunnen! Het plan is om zo meteen een hapje te gaan eten in het centrum met z'n viertjes. Een aantal van onze groep gaat vanavond naar een restaurant waar een traditionele dans uitgevoerd wordt. Ik wil het kroost vooral op tijd in bed hebben vanavond. Stijn moet nog even bijtrekken en morgenochtend zitten we om half 8 (!!) alweer op de fiets.

Valerie

1. Iedje:
    27 juli 2013
    De foto van de rijstvelden, zou die van Indonesië kunnen zijn. Dat is mijn favoriete plaatje. Wat betreft jullie cultuur bezoeken aan de Watts her en der zijn formidabel en ik verwacht nog veel te horen bij thuiskomst.
    Wat zijn jullie toch verstandige ouders om het de avond niet te laat te maken, zodat de kinderen tijdig naar bed kunnen. Want elke ochtend zo vroeg op, kost kruim. Zeker wanneer de dagen zo intensief ingevuld worden. Bij deze, slaap lekker en een fijne dag morgen. Kus xxxx
  2. Valerie:
    28 juli 2013
    Nou mam, wij lijken dan wel verstandige ouders .... uiteindelijk haalt het niks uit. Stijn is gisterenavond nl nog met twee andere jongens wat gaan drinken in het centrum. Dat kan hier heel makkelijk. Overal waar je komt is het veilig en bij de Night Market zijn veel toeristen te vinden 's avonds. Uiteraard werd het niet heel laat maar dat kan ook niet met de onchristelijke tijdstippen waarop we hier opstaan.
  3. LinMatGus:
    28 juli 2013
    Wat een mooie foto's! Moet suuuper mooi zijn geweest al die tempels! De kleine weggetjes er naar toe .. En als je t dan eenmaal ziet.. De klim, prachtig! Fijn dat t met stijn weer goed gaat! Ben er blij om! We zijn echt aan t smullen vd verhalen! Ben wederom benieuwd naar t volgende verhaal!!!! Xxxxxx
  4. Valerie:
    28 juli 2013
    Ja Linda en Mathijs, jullie snappen zeker al dat we van jullie straks (in december) hetzelfde verwachten. Ha, ha, ga maar vast oefenen want het schiet geen moer op als je teksten op een tablet moet typen. Grrrr.